Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Norrköping + bota förkylning

Hej där, har varit på besök i min hemstad Norrköping senaste dagarna. Fick äntligen träffa min familj och mina vänner, var galet kul att vara tillbaka även om det bara blev 5 dagar denna gång. Nu är jag hemma för att jobba och ta hand om min medryttarhäst för sista gångerna. Valde att sluta med hästen eftersom det blev för dyrt och tog för mycket av min tid som jag hellre lägger på annat, så nu är det full fokus på annat istället!

Jag tog också med mig en förkylning från Norrköping så har bara vilat sedan jag kom hem, igår blev dock lite lite minigolf som jag faktiskt inte förlorade!!

Nu ska jag bara försöka bli frisk så jag inte behöver dö på jobbet i helgen, har kört stenhårt på att försöka bli frisk och jag kan ärligt säga att det nog funkar. Lite tips: 

Gurgla koksaltlösning 
Drick massor med vatten
Ät apelsin 
Drick C-vitamin brustablett och resorb
Frisk luft
VILA!! 
Har även köpt ”Enchinagard” som är röd solhatt, har bevisat att lindra förkylning och just nu gör jag typ allt för att bli lite friskare

nooo

Kommentera (0)

Kommentera

Annons

Tre favoritövningar för rumpan

Dessa tre är i princip alltid med på mina benpass, i lite olika variationer. Bäst bäst bäst!
//
These three are basically always in my leg workout in different variations. Best Best Best !

 

Knäböj – fokus på att trycka ner hälarna i marken, jag får bättre form och träff utan skor. Böjer knäna minst 90 grader men inte djupare än jag kan ha en rak rygg under hela övningen, tycker också jag får bättre kontakt med rumpan om jag inte ”sätter mig ner”.
Men det är en smaksak :)
//
Squats – focus on pressing your heels into the ground, I get better form and hit without shoes. Bend your knees 90 degrees but not deeper than you can have a straight back throughout the exercise , also think I get better contact with the glutes if I do not ” sit down to the bottom ” . But it is a matter of taste :)

böj1 böj2
Höflyft – Skulle säga den absolut bästa övningen om man vill jobba mest rumpa och baksida. Tryck med hälarna, se till att fötterna är nära rumpan och jobba med höfterna. Kan ta ett tag innan man får kontakt, men jag brukar alltid få ”kramp” i rumpan sista seten så jobba på bara!
//
Hip thrust – Would say the absolute best exercise if you want to work most buttocks and backside . Press with your heels , make sure your feet are near your butt and work your hips . Can take a while to get it right , but I always get ”cramp” in the glutes last sets so keep pushing! höft1 höft2
Rumänska marklyft – ungefär som raka men här böjer man mer på benen vilket gör att rumpan aktiveras mer. Som med alla övningar där man vill få kontakt med rumpan, tryck ner hälarna. Ryggen rak hela övningen och böj lite mer på knäna för att undvika att ryggen blir som en banan. Denna med ett ben i taget (och lite lägre vikter) är också en riktigt grymmis!
//
Romanian deadlifts – Almost like straight deadlifts but here you bend the legs more which makes the glutes more activated . As with all exercises where you want to connect with your butt, push your heels down . Back straight throughout the exercise and bend a little more on your knees to avoid bend your back like a banana . This with one leg at a time ( and a little lower weights) is also a really great exercise!

mark1 mark2

Kommentera (3)

Kommentera

  1. Anna

    Är höftlyft lika effektiva om man gör dem i legextensionmaskinen? Känns mycket bekvämare så än med stång.

Se fler...
Annons

Sämsta någonsin

Efter MÅNGA problem, blogg som ligger nere flera gånger om dagen, bilder som inte går att se från mobiler/surfplattor och sämsta supporten någonsin så valde jag att gå säga upp mitt webbhotell på ”misshosting”.
Väljer att gå tillbaka till Myshowroom då jag inte orkar välja ett nytt hotell just nu, har alltid älskat denna portal och speciellt människorna som jobbar med den. Grym support och i princip aldrig problem med bloggen eller bilder.
Fick seriöst minst 1 mail om dagen att min blogg låg nere, ibland flera timmar och ibland bara några minuter. Kunde ibland ladda upp 10 bilder varav 2 syntes på både dator, mobil och surplatta medan resten visades som vita rutor…

Detta gjorde att jag totalt tappade motivationen att blogga eftersom det kunde ta flera timmar att lägga upp ett inlägg eller ens komma in på min ”admin-sida”. En gång låg min blogg nere i 2 veckor utan att supporten ens försökte hjälpa mig utan endast kom med helt oförståeliga tips om hur jag kanske skulle kunna fixa problemet, till slut blev jag riktigt arg och först då valde de att gå in på min sida och fixa allt.
Aldrig igen.

Jag kommer inte försöka föra över mina inlägg, bilder eller kommentarer eftersom jag helt enkelt inte orkar bli arg på dem igen, ska istället bara lägga in de jag tycker är viktiga manuellt. För att få en lite bättre översikt över min blogg!
Vidarebefordrar min domän hit så blir ingen skillnad för någon egentligen, men nu är det gjort i alla fall och känns otroligt skönt!
Så nu kör vi! (igen)

pink

Kommentera (1)

Kommentera

  1. Träningsblogga - Ida

    Så enormt störande med dåliga webbhotell. Har också haft lite problem med mitt, men nu funkar det okej så har inte orkat byta,
    Men suck, webbhotell ska bara funka! Man betalar ju för det och allt!

Se fler...
Annons

Ny samarbetspartner

SVK_header_603x150

Hej igen, skrev ju lite i förra inlägget om vad som blir nytt för i år. Med ny lägenhet och ny blogg!

Något som också blir helt nytt är min nya samarbetspartner ”Svenskt kosttillskott”, var på möte för någon månad sedan. Fick träffa en av ”cheferna”, se hela deras arbetsplats och även deras galet stora lager.
Ska bli riktigt roligt att äntligen ha ett seriöst samarbete med personlig kontakt och inte bara en rad på mail. Vi har skrivit kontrakt på ett år och jag hoppas vårt samarbete blir längre än så!

Då jag använt många av deras produkter innan vet jag redan att jag står bakom dem. Men kommer också få testa massa nyheter som är nya för i år, ska bli spännande. Väntar spänt på mitt första paket!

Kan ju börja att tipsa om ett proteinpulver jag fick med mig från vårt möte, som jag såg dessutom var 41% rea på just nu
Kostar alltså endast 99:- (!!) för en hel påse.
Fick i smaken coconut bounty och helt ärligt fick jag en liten chock över smaken. Jag har inte druckit proteinshake på ett bra tag nu just för jag i princip tröttnat på smaken. Men den här kommer jag helt klart ta slut på, säkert med lite hjälp från min kära Sambo ;)
Dessutom är det smakgaranti, så gillar ni det inte är det bara att skicka tillbaka så får ni pengarna tillbaka!core_protein_delite_9271

Direktlänk via bilden

Kommentera (3)

Kommentera

  1. Lisa

    Hej! Har använt mig utav svenskt kostillskotts BCAA ett bra tag nu och är hur nöjd som helst. Jag undrar om du har någon direkt länk (om det nu finns) till deras casein? Blir alltid så osäker när jag ska kolla ett nytt casein så jag har alltid kört på det säkra kortet vilket har varit fitnessgurus casein, dock har jag nu tröttnat på deras smaker haha och skulle vilja testa något nytt. Vill däremot vara säker på att man kan blanda det så att man får en ”pudding” som man får utav fitnessgurus! Supertacksam om du skulle kunna hjälpa mig med detta :)

  2. Daniella Caspian

    Spännande! Jag har inte koll på proteinshakar mer än att jag vet att min mamma äter dem när hon inte orkar äta mat (cancer) och hon tillgodoser sig ju allting hon behöver ändå tydligen. Ska bli kul att läsa din blogg för att lära mig mer om träning och kroppen!

Se fler...
Annons

Nytt år, ny lägenhet och ny blogg

Hej fina läsare!

Anledningen till att jag inte uppdaterat här är pga två grejer.
Första är att jag och Edwin har haft fullt upp med att flytta in i vår nya lägenhet senaste veckan, är alltid fler saker än man tror som ska fixas. Men nu är nästan alla grejer flyttade även om vi saknar lite nödvändiga möbler ännu. Köpte i alla fall en ny fin soffa igår, har alltid velat ha en stor soffa så det blev en med både divan & schäslong. Bild nedan, dock inte vårt vardagsrum (tyvärr). Trivs redan jättebra i lägenheten och att dessutom få bo tillsammans med en underbar kille gör det ju inte sämre :’)

SOFFA

Det andra är att jag bestämt mig att flytta min blogg till ett eget webbhotell, känt länge att jag vill kunna styra allt och främst få bort all störande reklam som ni kanske märkt av mycket senaste tiden…. Så det är på full gång men eftersom jag inte har tillgång till vissa verktyg här måste jag vänta på att support kan hjälpa mig och det verkar ta lite tid.

Sen har jag ju faktiskt en tredje grej också, en stor tenta 14 januari som jag ligger lite efter i pluggandet med. Att halva tentan dessutom är på Engelska gör det inte lättare heller.  Menmen, det ska nog lösa sig!

Får se om jag kommer uppdatera med några inlägg här eller vänta helt tills den nya bloggen är kvar, men jag hoppas i alla fall att ni följer med till min nya hemsida som jag kommer satsa på till 100%.

Kommentera (3)

Kommentera

  1. Olivia

    Hej!
    Jag har en fråga om protein som jag hoppas jag kan få svar på! :)
    Vissa kroppsbyggare idrottsmän äter väldigt mycket protein men vad finns det för anledningar förutom att bygga muskler? Behöver man äta så mycket protein egentligen eller finns det andra alternativ? Om jag själv ska börja bygga upp min kropp vad finns det för risker med att äta mycket protein?

    Kram! :)

Se fler...
stats