Q/A - slimmade ben, nyttiga mattips | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A – slimmade ben, nyttiga mattips

Hur får man slankare ben? Jag har kurviga ben med mycket rumpa och lår, men vill inte bara få muskulösa ben utan slanka med muskler, förstår du vad jag menar? Hur många reps borde man köra då?

För det första kan du läsa detta inlägg lite –> http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/02/23/qa-how-to-loose-weight/
När det gäller att få slanka ben utan muskler så är det som gäller:
Lätta vikter & många reps! Du kan välja allt mellan 12-20 reps, men självklart kan du köra mindre om du känner för det, för så länge du inte lägger på några tunga vikter kommer du inte få värsta synliga muskler utan bara få mer tonade och slimmade ben och rumpa! 
Du kan köra massa olika övningar, tex övningarna i den här videon: 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AaLW0q5qcgQ&list=UUNMISrGWk_tdQd8NPVB_a2A[/youtube]

 

Jag har precis börjat min viktresa och jag har lite problem med att få till bra mellanmål, det blir lätt en fralla/macka som kanske inte är det bästa när jag vill maximera min viktnedgång. Har du bra tips på nyttiga, goda och enkla mellanmål man kan ta efter skolan, efter gymmet och liknande? Helst inte shake och sånt jag gillar inte det alls!
Kramar till dig! Skulle bli jättetacksam och glad om du svarade på min fråga!

Hej! Jaa just vitt bröd (som jag antar att det är det du äter) är inte det bästa..  Här är några alternativ:
Frukt
Grönsaker
Bär
Kvarg
Keso
Fullkornsbröd
Knäckebröd
Nötter (i måttliga mängder) 
Hemmagjorda proteinbars (recept –> http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/02/05/proteinbars-med-naringsinnehall/)

 

Hej är helt kär i din blogg, så bra och motiverande. Har en fråga som du gärna får svara på.
Vad ska man äta efter träning? (Något som inte har med protein tillskott och sånt, utan sånt man typ köper på Ica. ”Vanlig” mat/mellanmål) Vad är bra att äta till frukost?

Nu vet jag ju iofs inte vad du vill få ut av din träning eller så, men viktigt är att få i sig både protein och kolhydrater.
Jag prioriterar ALLTID kolhydraterna till efter träning, så om jag tex åt kolhydrater under endast en måltid lägger jag det alltid efter träning eftersom det är då dom behövs som mest för återhämtning. 

Du kan gärna äta något direkt efter träning, då skulle jag rekomendera en banan! Lätt enkelt och rik på både kolhydrater och protein. 
Men annars är vad du äter efter viktigt, det behövs inte vara något invecklat utan bara en blandning av kolhydrater och protein eller fett.
Tex. Ris, kyckling och avokado! 
En helt vanlig måltid helt enkelt :) 

Till frukost finns det massa gott av välja mellan, själv är jag ett STORT fan av havregrynsgröt.
Brukar mixa till det på många olika sätt. Prova att ha i bär, frukt, eller liknande. Min favoritblandning är Äpple, kvarg och kanel eller hallon :) 
Ägg är en riktig bra frukost, kokt ägg, stekt ägg, äggröra. Jaa mixa till det. Jag brukar blanda i ett ägg om jag gör en smoothie.
Smoothie är också gott och lätt, blanda din egen med dina favoritbär och ingridienser. Ha i kvarg för att göra den proteinrik också! 
Fullkornsbröd eller knäckebröd med något gott pålägg, testa att ha på avokado. Det är en stor hit tycker många.
Yoghurt/fil med hemmagjord eller nyttig köpt  müsli/granola. 
Proteinpankakor/bananpankakor
med tillbehör, jag skulle kunna äta pankakor varje måltid haha. ÄLSKAR DET.
Frukt är jättebra att äta, men vid sidan av något annat som är proteinrikt. 

bild 2 (1)

Havregrynsgröt, frusna hallon, kvarg och banan! 

 

Kommentarer

Kommentera

  1. Lisa

    Hej! Jag såg ett jättebra program för ett tag sen och tänkte bara tipsa om det! Det är om träning och en forskare som förklarar myter inom träning och kost osv.
    Jag själv är väldigt aktiv och är gruppträningsinstruktör och jag fick faktiskt lite besvarat när jag såg programmet. Så tänkte bara tipsa om hur du kan se det eftersom du får så mycket frågor som du svarar på, så kan du få mer kött på benen efter du sett programmet :D
    Här:
    http://www.svtplay.se/video/1844329/del-6-av-18-traning-myter-och-sanningar

Annons

Integritetsinställningscenter

Nödvändiga

Läs mer i vår Cookiepolicy. Bl.a. om hur du kan hantera dina cookies.

wp-settings-time-xxx, wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_{HASH}, wordpress_sec_{HASH}, comment_author_{HASH}, comment_author_email_{HASH}, comment_author_url_{HASH}, gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types], laravel_session, XSRF-TOKEN, PHPSESSID, JSESSIONID, displayCookieConsent, _hjIncludedInSample, OB-sync, user_id, modal_shown, "m_* ", wordpress_logged_in_, wp-settings-xxx

stats