Q/A, förhindra småätande | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A, förhindra småätande

Hej Ida!
Vad är ditt bästa tips för att inte gå och småäta? Jag gör det konstant då jag inte har något att göra och vill bli av med den vanan. 
Tacksam för tips! :)

1. Ät rätt och tillräckligt mycket vid de stora måltiderna, mycket protein och långsamma kolhydrater. Detta gör att du håller dig mätt längre.
Ät även bra mellanmål mellan de stora måltiderna!
Det bästa är egentligt att lägga upp ett matschema som passar dig, med tillräckligt många måltider som gör att du inte går och är hungrig.

2. Ha inte onyttiga saker hemma. Det är väldigt lätt att gå och ta en chokladbit om de finns i skåpet. Man blir ju också väldigt sugen på godsaker när man vet att de finns nära eller ser dom hela tiden.

3. Så för att inte ha massa onyttigheter hemma, när du handlar se till att du inte är hungrig! Affärerna lurar ju människor väldigt mycket genom att ha godiset sist då man oftast har gått genom hela affären och kanske är lite trött och sugen på något sött. STÅ EMOT!

4. Ha istället bra och nyttiga småsaker lättillgängligt, såsom frukt, nötter eller kanske någon nyttig bar? Om du känner att du är mer hungrig än sugen på något är det bättre att äta något större, koka lite ägg eller varför inte ta en makrillsburk om man gillar de?

5. DRICK VATTEN! Ibland kan kroppen ge signaler till hjärnan att man är hungrig, men egentligen är man bara törstig och det kan gå över genom att dricka ett glas vatten. Och det är samma här, se till att inte ha en öppnad coca cola i kylen!

6. Håll dig sysselsatt! Ibland när man har tråkigt blir man hungrig istället. så istället för att sitta framför tvn så kan man gå ut och gå en promenad, baka något eller varför inte städa hela huset? ;)

Några saker jag ALLTID ser till att ha hemma förutom vanlig mat då:
– Frukt
– Grönsaker
– Kvarg
– Ägg
– Skinka
– Havregryn
– Proteinpulver
– Proteinbars

Jag brukar också försöka baka egna nyttiga proteinbars, chokladbollar eller annat som man snabbt kan få bort den där irriterande känslan av att vara sugen på något..
Recept till proteinbars hittar ni HÄR

Hoppas ni fick några tips på hur man kan undvika småätande, annars som vanligt är det bara att fråga mer!

//

Hi Ida!
What are your best tips for not going and snacking? I do it constantly when I have nothing to do and want to get rid of the habit.
Grateful for the tip! :)

1. Eat right and enough at the big meals, high in protein and complex carbohydrates. This will keep you full longer.
Eat also good snack between the big meals!
The best is to make a food schedule that suits you, with enough meals that makes you do not go hungry.

2. Do not have unhealthy things at home. It’s very easy to go and take a candy bar if they are in the cabinet. One becomes also very hungry for goodies when you know that they are close to or see them all the time.

3. So to not have bad things at home, make sure you are not hungry when you go to the store! The stores are fooling the people very much by having the candy last when you usually have gone through the whole affair, and perhaps a little tired and hungry for something sweet. RESIST!

4. Have rather good and healthy snacks easily accessible, such as fruits, nuts or maybe some good bar? If you feel that you are hungrier than just for sugar it’s better to eat something bigger, boil some eggs or why not take a mackerel canned if you like those?

5. DRINK WATER! Sometimes the body can give signals to the brain that you are hungry, but really, you just thirsty and it can go over by drinking a glass of water. And it’s the same here, be sure not to have an opened coke in the fridge!

6. Keep yourself busy! Sometimes when you are bored you become hungry instead. so instead of sitting in front of the tv so you can go out and go for a walk, bake something or why not clean the whole house? ;)

Some things I ALWAYS make sure to have at home except normal food then:
– Fruit
– Vegetables
– Quark
– Eggs
– Hams
– Oatmeal
– Protein Powder
– Protein Bars

I also try to bake your own healthy protein bars, chocolate balls or other things that you can quickly get rid of that annoying feeling of being hungry for something ..
Recipe for protein bars can be found HERE

Hope you got some tips on how to avoid snacking, otherwise as usual, just ask for more!

20140302-185244.jpg

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Zahara

    Hej Ida, När man gör squat’s ska inte rumpan då bli större och inte låren? För jag har gjort det nu i ett tag, men det är bara mina lår som blir större. Bra blogg :) tack

  2. Malin, en skum brud från Skåne

    Hej ida, tack så mycket för en väldigt bra blogg! jag tar till mig av varje tips o oftast så lär jag mig något nytt, men det här med att småäta är ett litet problem för mig oxå faktiskt. det är såhär att jag är 18 år o bor hemma fortfarande då. det är väldigt svårt som minstingen i familjen att försöka få alla andra att ändra på sina matvanor då dom trivs med att ha massa onyttigheter hemma! så.. jag vet inte riktigt hur man ska göra där.. jag har nyligen fått upp intresset för träning o älskar känslan av ömma muskler, men har väldigt svårt att bli av med fett så att dessa nyblivna muskler faktiskt syns! o jag vet ju att kosten är nästan viktigast där, men det är ju så svårt när man bor hemma, inte styr över de lagade måltiderna o inte har en egen inkomst till att köpa eget o så.. har du något tips? förstår ju att det är en jobbig fråga, men hade varit väldigt tacksam för svar! oxå, hur förbränner man snabbast fett, bortsett från kosten? högintensitets träning right? vad innebär det? haha, ursäkta okunskapen.. återigen, tack för en bra blogg o tack på förhand för svar! kram

  3. Julia

    Hej Ida! För det första, tack för en grym blogg!
    Jag har en liten fråga. Vet du något om att få bort en “naturlig putmage”? Jag vet inte ritkigt hur jag ska förklara det, men har inte överdrivet mycket fett på nedre delen av magen, och jag kämpar för att få bort det. Men min mage putar liksom ändå, fast inte fettmässigt, utan mer innifrån kroppen. (Hoppas att det går att förstå vad jag menar.) Nästan lite som när man blir gravid antar jag. Ibland putar den mer och ibland putar den nästan inget alls. Tror du jag skulle kunna förminska detta genom att träna mer magövningar? Framför allt då för nedre dele av magen?! Väldigt tacksam för svar! :)

  4. cecilia

    Hej ida:) kan du hjälpa mig med och lägga upp ett kost schema ? Frukost mellanmål lunch mellanmål middag mellanmål kvällsmat:) tränar ungefär 4 till 5 gånger veckan och tar alltid promenad innan frukost på 45 min. JUST nu tex äter jag 150 gram kalkon,1 dl ris massa grönsaker till lunch och middag. Frukost kvällsmat 2 dl havregryn med kokos. Mellanmål kvarg. Tack i förhand:)

Annons
stats