Frågestund | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Frågestund

Nu har det trillat in många frågor och jag vill verkligen få chansen att svara på alla, så nu kommer en frågestund!

Fråga precis vad ni vill, om ni inte fått svar på en gammal fråga ställ den gärna igen!

Ask me anything you want!

20140406-094724.jpg

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. idajaaansson

    Hej Ida :) jag startade upp en blogg nu för etvå dagar sen och jag undrar hur man gör för att få sin blogg seed utåt ?
    Då menar jag inte att typ länka bloggen på fb! Utan asså få främande människor att hitta min blogg och fastna för den. 
    MVH  en annan Ida ;) 

  2. Nicoline

    That my weight is normal or not, when there is talking about building muscles and getting strong 💪
    😁

  3. Nicoline

    Hej ida!
    Jeg er fra Danmark og jeg ELSKER DIN BLOG!

    I just wanted to know…. What are your measurements, and weight? Because I went from 55 to 66.7kg, and it is irritating me so much (because of my ED), but I know that it is muscles and that it is good for me. So i just wanted to hear what your measurements where too see if it is normal or not!
    Kisses ❤️❤️❤️❤️

  4. Erica

    Vad tycker du om att jogga innan frukost?
    Tips för att inte vräka godis osv oå fredagkvällar? Jag är nyttig o bra tills fre&lördag då jag ÖSER godis…

  5. Sara

    Vilka är dina största motivatoner?
    Har du något mål med träningen?
    Vilka företag är du ambassadör/sponsrad av?
    Favoritmat? ^^ 

  6. nelli

    Kan hända att du redan skrivit om detta tidigare men ja..Jag är en tjej som tränar väldigt ofta och jag är normaltbyggd men jag dkulle gärna vilja få smalare lår, som dina de är perfekta! Så min fråga är hur man får det? Ska man ta lägre vikt o många repetitioner? Eller tvärtom?

    Tack för bästa träningsbloggen 😊

  7. frida

    1. hva heter gymmet ditt og hvor mye betaler du i mnd?
    2. kan du legge ut noen bilder fra gymmet? det ser så fint ut!
    3. når startet du å trene seriøst?
    4. har du noen cardiotips? jeg har trent styrke seriøst i 4-5 mnd, men skjønner at jeg må legge inn litt cardio i treningen.. har du noen tips til morsom cardiotrening (for nybegynnere)?

  8. Anonym

    Om man vill förlora flera kilo men de första kilorna lite snabbare, tycker du att man kan “soppa” du vet, man dricker drycker som ersätter maten? Är det något du tycker man kan börja med för att komma igång?
    Tacksam för svar, grymt blogg!!!! :D

  9. Moa

    Om man tränar som en muskelgrupp åt gången, tex ben och rumpa, mage, rygg och armar/vecka går det att bygga upp muskelaturen även fast man bara tränar t ex ben en gång i veckan?

    Om man går ut på en pw varje dag, och sen kör t ex tre pass i veckan nu fram tills juni. Tror du man hinner få en fast kropp till sommaren? Eller skulle du säga att det är för kort tid att hinna gå ner i fett% och fasta till kroppen?

    Vilka är dina bästa och snabbaste tips till att gå ner och fasta till kroppen inför sommaren?

  10. Sara

    Den här frågan har du säkert svarat på hur många gånger som helst men men..
    1. Vad är det bästa att äta innan träning och det bästa efter träningen?
    2. Hur lång är du?
    3. Hur ska man träna och äta om man vill ha slanka och smala/fasta ben (och inte massa muskler) men ändå ha rund och fast rumpa? 
    Alltså hur ska man träna för att satsa mer på rumpa och inte så mycket ben, för squats är ju en övning för ben?

  11. Jennie

    Hej ida! Undrar lite om kost o så. Jag försöker gå ner fettkilo så att säga. Måste jag utesluta kolhydrater helt som pasta, potatis o bröd eller räcker det att jag bytar ut de mot fullkorns bröd o pasta?

    Tänkte också på det här med vatten. Är de sant att man går ner i vikt snabbare om man dricker mycket vatten? Har hört det någonstans men tyckte det lät så konstigt.

    Tack för svar och en jättebra blogg!! Kram

  12. Sandra

    När tycker du det är lämpligt att börja träna? I ålder alltså :)
    Tack för en jätte grym blogg!

  13. Julia

    Hej! Det mesta av mitt fett lägger sig på mina lår och rumpa men även mycket på mina höften. Hur kan man få bort det på höfterna mest effektivt, genom cardio eller bara styrketräning? Sen har jag även skadat mina knän men vet inte riktigt hur danna styrkeövningar jag ska göra för att stärka musklerna kring knät, har du några tips?
    Kram!

  14. Filippa

    Hej! Jag undrar hur du gjorde när du gick ner i vikt/blev vältränad, vad du åt och hur lång tid det tog? Skulle bli jätteglad om du svarade, kram!

  15. Zandra

    Har du någon ätardag varje vecka? Vad brukar du unna dig då isåfall?
    Har du någon bild från innan du började träna? Som före/efterbilder?
    Äter du proteinbars?
    Av det som är träningsrelaterat – vad skulle du ALDRIG klara dig utan?
     

  16. Emma

    Hej! Undrar varför jag mår illa efter nästan varje springrunda. Har sprungit/intervall i ungefär en månad nu. Detta kan uppstå från en till flera timmar efter. Har läst lite om det och även om jag fått i mig mat och vatten/ proteinshake inom en timme uppstår det. Läste även att det kan uppstå när man inte varvat ner efter och kört tio minuter gång i slutet men det har jag alltid kört och ingenting har hjälpt. Tacksam för svar

  17. Johanna

    Hej Ida!
    jag tänkte höra med dig vad du har för problem med din axel? jag har samma problem, jag har besökt en sjukgymnast och det är mitt skulderblad på den sidan som sitter fel så jag behöver träna upp den sidan. Det är några övningar, främst för axlar, som jag inte kan göra för att det bara gör fruktansvärt ont i axeln, bland annat den du la upp i ditt inlägg igår. jag har ett tips till dig för att stärka upp ditt skulderblad om du inte redan gör det dvs, jag värmer ALLTID upp axeln med ett gummiband innan styrketräning, vilket är varje dag och det blir faktiskt mycket bättre, är dock vissa perioder det inte hjälper utan ajg har konstant ont! men om du är intresserad av att få tips om olika övningar du kan göra med gummibandet, kan du bara höra av dig på min mail :D
    ha en jättebra dag!

  18. Elin

    hej!
    jag har tidigare varit lite mullig och nu börjat sköta både kost och träning bättre. jag kör mycket fotboll och försöker även hinna med mycket gym och några korta pw varje vecka! nu har jag gått ner så jag väger runt 59 kg och vill nu fokusera på att bygga muskler men samtidigt minska fettprocenten. Hur lägger jag upp kost o träning för det? hur mkt mat och vilken typ av mat? mitt största problem område är mina höfter (kärlekshandtag) tips på övning till de?
    Tack för en inspirerande blogg, du är så duktig o stark! Kram

  19. Nathalie

    Jag har blivit väldigt bredaxlad (vilket jag verkligen inte vill vara!), jag vet inte vad det beror på, om det är träningen eller vad det är, har du något förslag på vad man kan göra åt det och vad det kan bero på?
    Jag tycker att det är jätte svårt att hitta nyttigt bröd! Har du några tips på brödsorter som är nyttiga?
    Vilken är den bästa träningen för att bränna fett? Och hur ofta bör man göra den i veckan om man även tränar styrketräning?
    Vad finns det för olika typer av intervallträning? Har du några tips?

  20. Hanna

    Vi säger att jag ska äta ca 1200 kalorier om dagen, om jag sen tränar bort över 1000 kcl (vilket jag gör nästan varje dag) borde jag äta med än 1200 då? vågar liksom inte göra de… 

  21. Denise

    Hur ofta händer det att du får “sug” av “onyttig” mat?!? Jag jobbar på café å då är det sjukt jobbigt att verkligen försöka hålla ungrarna borta. Tips?!? Hur gör jag? Vad gör jag?

  22. anna

    Vad ska jag äta och göra för övningar för att få smalare lår? Alltså få bort fettet på låren..

  23. Tove

    Hej Ida!
    Älskar din blogg, är sjukt avundsjuk över din kropp. Jag har iallafall en fråga. Jag har tränat i flera år med då nästan bara kondition. Nu har jag u några månader börjat att bygga både armuskler och benmuskler. Kört bara med tunga vikter. Har blivit betydligt starkare men armarna och benen har blivit större. Jag skulle vilja få dom snygga och formade till sommaren. Några tips? Hur långt tar det?
    Kram

  24. Hedda

    Hej älskar din blogg, du känns verkligen som en person som vill hjälpa och inspirera andra, vilket du verkligen gör!
    Jag undrar om du kunnat ge tips på lite olika intervaller man kan springa inomhus på löpband? Tack!

  25. Emma

    Hej, först och främst älskar jag din blogg, du är så motiverande!!
    1) hur kan man gå bort celluliter/bristningar eller i alla fall “minska” dem och få dem mindre synliga?
    2) jag är alltid så suger på pasta, ris och potatis i skolan, vad kan jag göra för att minska det (äter oftast skolmaten där dem serverar det)
    3)jag har tränat i några månader nu och vill gärna gå ner i vikt eller förbränna fettet så att säga… Jag springer mycket och använder även crosstrainern + att jag växlar med styrka också, men jag får inga resultat! Min kost är jag också rätt strikt med och unnar mig på lördagar. Hjälp!??

  26. Rebecka

    1. Ser man resultat snabbare om mam använder proteinpulver i sin kost?
    2. Har du alltid varit smal och tränad och fått snabba resultat?
    3.Jag har den senaste tiden inte tränat sä mycket och jag känner att jag har blivit mulligare. Ska jag först bara tränar kondition eller ska jag blanda kondition med styrka för att få snabbast resultat då jag vill få vältränad kropp innan sommaren. Är det möjligt?

    Grym blogg!

  27. Sara

    I snitt hur många kcal äter du om dagen? Både när du tränar och när du inte tränar, ifall de är någon skillnad.

  28. Moa

    Hur många gånger i veckan tränar du samma muskelgrupp? Tex hur många gånger tränar du armar i veckan?

  29. Vanessa

    Hej Ida! Jag tycker verkligen du är en stor inspiration och jag tycker det är så bra att man kan fråga dig saker för att förbättra sig själv.

    Jag ändrade min kost för fyra månader sen. Jag slutade med allt socker så som godis och läsk( det äter jag bara på helgen nu) jag slutade med snabba kolhydrater och ökade mitt protein intag. En vanlig måltid för mig ser ut såhär : en laxfile med ärtor, sallad majs och avokado med en hemma gjort vinägrett, den salladen äter jag till alla mina protein källor. Jag äter var tredje timme och som mellanmål och kvälls mål äter jag en macka (mörktbröd) med smör ost och skinka, jag äter också färska hallon och blåbär med mjölk, brukar även göra en smoothie bestående av kvarg hallon och blåbär. Jag tränar 6-7 gånger i veckan och då börjar jag med kondition i 10-20min sedan kör jag styrka. Jag känner inte att jag har sett sån stor skillnad på min kropp. Jag vill gå ner i fett% men det händer inte. Är det nått jag gör fel eller kommer det bara ta lite tid?
    Tacksam för svar mvh Vanessa Alfaro

  30. Maryam

    Kan du göra ett inlägg om olika tekniker för alla maskiner i gymmet? Jag har precis skaffat gym kort men jag vet inte hur man använder exakt alla maskiner :P Kan du också göra ett inlägg om hur man använder skivstången på rätt sätt utan att skada sig? T.ex när man kör squats och lunges?

  31. Jenny

    Jag behöver hjälp med att få bort restareande fett på kroppen, alltså mit mål är inte att ras i vikt, utan jag vill bara få bort de lilla överflödiga jag har..  men jag vet inte hur! det känns som om jag står still just nu, så hur kan jag göra? och hur borde ens kost se ut? tack för en insirerande blogg kram 

  32. Canita

    Vad är dina bästa tips för nybörjare?
    Vad är en typical snack/frukost för dig?
    Kan inte du berätta om din fitness resa än så läng?
    Bästa fat burning övningar/tips?

  33. Stina

    1.hur man snappt kan minska i vikt.
    2. Va man ska äta om man vill gå ner i vikt.
    3. Hur man får bort “Bullen” på magen under naveln.
    Ps din blogg är grym!

  34. sabina

    Hej, tack för en superbra blogg! din blogg är en av mina favoritbloggar!
    Undrar om du kan ge nåt tips på hur man ska sätta ihop ett arm och rygg pass, tycker det är svårt att komma på olika övningar som tränar all muskler som behöver tränas. Har du även några tips på hur man kan stretcha arm och rygg?

  35. Julia

    1. hur  kan man träna hemma och bli ” smalare” asså gå ner i vikt?
    2. bästa mag övningen (som ger resutlat , som man gör hemma)?
    3. bästa att göra för att gå ner i vikt?
    4. detta är inge fråga men, Jag älskar din blogg! :) ger mig mycket vilja att träna! :)

  36. paulina

    Tips på magövningar som det inte krävs så mycket av nacken, alltså liggande crunches typ. Får väldigt ont i nacken, i väldigt måga övningar (militärpress osv) men mest vid magövningar, Försöker verkligen jobba med att spänna magen och inte nacken men det är sååååå svårt! Har provat cable crunches som ska vara bra, MEN får verkligen ingen kontakt, vet inte riktigt vad jag gör för fel? 

  37. Ricki

    Hej Ida! 
    1. Dina bästa övningar för “kärlekshandtagen”?
    2. Vilka är dina bästa övningar för rygg? Har extremt svårt att få kontakt med musklerna där. Har du några tips?
    3. Brukar du köra cirkelpass som t.ex. Ida Warg är väldigt inne på? Varför/varför inte?
    4. Hur länge har du gymmat? Och hur lång tid tog det innan du såg dina första resultat/förändingar?
    Älskar din blogg. Keep it going! Kram.

  38. Rebecka

    Först och främst, tack så mycket för en super bra blogg! Du måste veta vilken stor inspiration du är och att du är så motivernade! 
    1. Jag tränar hemma ibland när jag ej har tid att fara till gymmet men tycker det är riktigt svårt att ta tag i det. Blir oftast att jag går runt i en timme innan jag gör det. Hur får du motivationen och börjar träna direkt?
    2. Tips på bra mellanmål?
    3. Är frukt bra eller dåligt? Får höra hela tiden att man ska äta frukt och sen att man inte ska äta mycket frukt eftersom det innehåller mycker kolhydrater.
    Tack ännu en gång för att du har en sådan bra blogg! :D

  39. anna

    Hejsan!
    Jag vill tacka så sjuuukt mycke för att du skriver denna blogg och på sättet du gör det och allt! När ja ska till gymmet och inte har tränings motivation så bara tar jag upp din blogg och Vips så har jag all motivation att träna! ♥
    Min fråga hör just till det att när jag gymmar: Då jag gör squats eller lungew eller ngn. Övning då jag har en stång på axlarna (10-15kg), ingen skillnad om det är en “lös stång eller en stång som är fast parallellt, om jag har ett “skyd runt stången (som just ska göra bekvämare för nacken) eller om jag inte har det. Men mina armar och axlar domnar, fast jag skulle orka med några flre upprep av squats så kan jag inte fortsätta föa att mina axlar osv. Domnar och jag måste lägga ner stången. Det är såå frustrerande! Har du ngt tips på vad jag kan göra eller hur jag ska hålla stånhen bättre eller..?

    Jag har stången som på övre sidan av skulderbladen-nedre sidan av nacken. Stången lutar på där, jag anstränger armarna inte.
    TACK! skulle hjälpa mitt tränande sjukt mycke om du svarade ♥

  40. Matilde

    Hur lägger man upp ett schema för träningen? Jag har gymmat ett bra tag nu och vill köra mer seriöst och tänkte börja med att lägga upp ett schema. Dock vet jag inte hur man gör, kan du ge några tips?

  41. Matilde

    Hur lägger man upp ett schema för träningen? Jag har gymmat ett bra tag nu och vill köra mer seriöst och tänkte börja med att lägga upp ett schema. Dock vet jag inte hur man gör, kan du ge några tips? Kram

  42. Malin

    Hej! Om man inte vill bli “större” av muskler, ska man köra med lättare vikter då och mer repetioner? Hur vet man att man kör tillräckligt hårt då för att det ska ge nått? Jag vill bli starkare men samtidigt inte större av mina muskler, mer att dom är tonade.
    Hur mycket kondition bör man köra i veckan om man vill ha en bra förbränning och bli lite smalare? Hur tränar man effektivast för att både bli lite smalare och även bygga muskler? :)

  43. Jessica

    Hej hej
    Du får gärna skriva hur din kost ser ut. Äter du bröd pasta tex? Känner att du och jag är ganska lika i kroppen barr det att du är mer vältränad än jag;) har liiiiiite mage jag vill bli av med
    Tips!! Äter du tex potatismos,gräddsåser osv?eller för att få till din midja är det helt clean ätande som gäller?
    Kram

Annons
stats