Styrketräning = former + min träning,kost | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Styrketräning = former + min träning,kost

20140422-121406.jpg

Delar den här bilden, jag själv är nöjd över hur min kropp formats efter ca 1 år av styrketräning.

Det är så tråkigt att så många tjejer är rädda för att få muskler och tror att man kommer bli “manlig” av att lyfta tungt.

Det stämmer verkligen inte, tro mig.
Det som kommer hända är istället att era former kommer bli finare, bättre och snyggare!
Ni kommer få en fastare kropp, mer tonade armar och eran rumpa kommer lyftas.
Låter det inte rätt bra?
Kan även tillägga att det tar lång tid att bygga muskler och vet ni, om ni känner att ni fått för mycket muskler så är det bara att sluta träna dom. Lätt som en plätt!

Många frågar hur jag tränar,äter och mitt upplägg är rätt enkelt.
Jag tränar 6 dagar i veckan och har alltså 1 vilodag när jag känner för det.
Jag kör styrketräning 4-6 dagar i veckan och lägger in hög intensiv cardio/intervallträning 0-2 dagar i veckan, jag står aldrig på löpbandet och springer 1 mil på “lågt” tempo..
Jag älskar promenader men går dom mest för att det är mysigt, inte för att bränna fett.

Jag äter bra mat, mycket protein, långsamma kolhydrater och bra fetter.
Frukt, grönt och bär blir det också mycket av.
De kolhydrater jag föredrar är havregryn, ris och potatis.
Jag är inte ett särskilt stort fan av bröd men kan äta grovt/mörkt bröd när jag har lust!
Proteinet får jag främst från kyckling, ägg och kvarg.
Bra fetter från fisk, avokado och nötter.
Jag tror på en balans när det gäller det mesta.
Därför har jag väl egentligen inga “cheat days” längre, jag tror istället på att ha “cheat meals” även om jag mer skulle kalla dom “reward meals” för jag tycker inte man fuskar, utan bara tillåter sig själv att äta något man verkligen är sugen på.
Men det blir oftast att jag köper mig något onyttigt på helgen, men då äter jag forfarande bra mat resten av dagen!

Jag försöker alltid att sova minst 8 timmar varje kväll och dricka 2 liter vatten om dagen (att dricka tillräckligt mycket är något jag är riktigt dålig på tyvärr)

Ps. Jag älskar träning och gymmet är mitt andra hem.

Har ni fler frågor är de bara att kommentera så ska jag se om jag kan hjälpa till!

//

Share this picture, I myself am pleased with how my body formed after approximately 1 year of strength training.

It is so sad that so many girls are afraid to gain muscle and believe that they will become “manly” by the heavy lifting.

It is certainly not, believe me.
What will happen instead is that your forms will become finer, better and prettier!
You will get a firmer body, more toned arms and your butt will be lifted.
Doesn’t that sound pretty good?
Can also add that it takes a long time to build muscle and you know, if you feel you got too much muscles so you just have to stop training them. Easy as 1,2,3.

Many people ask how I train, eat, and my setup is pretty simple.
I train 6 days a week and then have one day off when I feel like it.
I do strength training 4-6 days a week and high intense cardio / interval training 0-2 days a week, I never stand on the treadmill and run 1 mil at “low” speed ..
I love walking outdoors but they are mostly because it is cozy, not to burn fat.

I eat good food, high in protein, complex carbohydrates and good fats.
Fruit, vegetables and berries, becomes a lot.
The carbs I prefer is oatmeal, rice and potatoes.
I’m not a particularly big fan of bread but eat dark bread when I feel like it.
The protein I get mostly from chicken, eggs and quark.
Good fats from fish, avocados and nuts.
I believe in a balance when it comes to most things.
Therefore, I have pretty much no “cheat days” anymore, I think instead of having “cheat meals” although I would more call them “reward meals” because I do not cheat, but just allow myself to eat something i really want.
But I usually buy something unhealthy on the weekend, but then I eat good food the rest of the day!

I always try to sleep at least 8 hours every night and drink 2 liters of water a day (drinking enough is something I’m really bad at, unfortunately)

Ps. I love training and the gym is my second home.

Do you have more questions, then just comment and I’ll see if I can help!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Christine

    Hur tränade du i början n är du gick ner i vikt, alltså innan du börjat bygga muskler? :)
    För jag skulle vilja bygga lite muskler men vill först bli av med fettet. 
     

  2. Justyna

    Hi! I have a question about the part of a body, which is very important for us, girls – our breasts :) How can you manage not to loose them because of working out?

  3. Louise

    Kan du berätta vad du brukar äta före och efter träning?
    Har ett ganska stort problem när det gäller min kost då jag sällan äter lunch eller middag på vardagarna när jag går i skolan pga att jag är kräsen och familjens rutiner. Hur äter du en dag då du ska träna?

  4. Tove

    Hur har du fått så snygg och platt mage. Jag lyckas inte med det. Mina lår är armar är jag nöjd med för de har formats och blivit mer muskulösa. Några tips på att få drömmagen?

  5. Jennifer

    Riktigt bra inlägg! :D Din kropp är verkligen min riktiga drömkropp, EN dag så vill jag också ha en sådan superkropp. Det är självklart mitt mål!

  6. Fanny

    Hej! Måste bara säga att jag älskar din blogg, får sån sjuk inspiration av dig!
    Men en fråga, jag har börjat träna på gym nu för ca en månad sen och har fett längst ner på magen, låren, armarna. Tror du jag kan fixa en tonad, snygg och smidig kropp med enbart styrketräning och rätt mat innan sommaren och stranden, eller måste jag köra mycket kondition för att få bort dedär extrafettet först? Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas du förstår. Tack på förhand och fortsätt med denna grymma blogg!

  7. cecilia

    Du har verkligen kämpat:) Jag undrar om du kan berätta för mig hur ditt kostintag är under en dag?:)Tacksam för svar! Ha en bra dag:)

  8. Julia

    Har tränat i ca 2 år till och från. Men började mer seriöst för kanske runt ett halvår sen. Då började jag tänka på kosten och lyfta tyngre och förstå mer inom träning. Tycker det är skitkul och mår jättebra. Men har gaska mycket poblem med sömnen. Har inte svårt att somna när jag väl ligger i sängen. Men det är just det där att gå och lägga sig i tid. Har du några tips? Funderar på om det kan vara det som håller tillbaka resultaten en aning (annars kanske det hjälper resultaten lite iaf). Sover ca 6-7h varje natt (vilket jag vet är på tok för lite för att min kropp ska funka helt normalt) förutom på helger. Jätte tacksam för tips!

Annons
stats