Svar på frågestund del 1 | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Svar på frågestund del 1

Hej! Jag undrar om man kan få riktigt bra resultat på en månad? Alltså gå ner mycket i fett procent och få en hyfsat slimmad kropp? Jag är inte fet men skulle vilja få bort lite fett runt magen osv! I så fall vad föreslår du vad man kan göra på bästa sätt för att lyckas med detta? 
Tackar för svar!
 
Alltså en månad är väldigt kort tid absolut, men det kan gå! Det hela beror på hur du följer en bra kost och träning, håller du dig till bra, nyttig mat och inte fuskar så absolut! Och sen är det aldrig för sent att börja, även om du inte har uppnåt resultaten på exakt en månad så kommer du ändå vara glad att du började! 

Mina tips är nog inget du inte hört förut men något sånt här:
Ät bra mat = mycket protein (kyckling, fisk, ägg osv), långsamma kolhydrater (råris, havregryn, fullkorn osv) och bra fetter (avokado, fisk, nötter i måttliga mängder) 
Skippa allt socker, dåliga fetter, alkohol osvosv.. 
Ät på regelbundna tider med ca 3 timmars mellanrum, försök att äta 3 stora måltider med mellanmål där i mellan. Du kommer inte få bättre resultat genom att äta mer sällan utan ät hellre mindre men lika ofta. 
Träna minst 3 dagar i veckan, helst mer. Blanda hög intensiv konditionsträning och styrketräning, sprid ut på olika dagar. 
Drick massa vatten och se till att sova bra och länge varje natt.

Att ta en promenad eller liknande innan frukost vet jag kan hjälpa till väldigt mycket för många, men det passar dock inte alla!

Har du och Henrik gjort slut? :(

Jaa Henrik och jag har valt att göra slut och gå skilda vägar :) 

Har inte du kvar smmarbeten med olika företag? :O fitnessguru osv.. Kram!

Jodå, jag har kvar alla mina samarbeten och även fått in lite nya. Måste också göra några val angående vilka samarbeten jag vill satsa på. Men jag har alla kvar, det kanske inte märks lika mycket i bloggen eftersom jag försök att balansera inläggen och inte skriva för mycket ”reklam inlägg”. Så det här var väl en positiv fråga antar jag :) 

 
Jag tränar ca 5 dagar i veckan och försöker dela upp så alla muskelgrupper tränas iaf 1 dag. Jag squatar mycket med skivstång på ryggen och en så skivstång som sitter fast & bara kan flyttas upp & ner. Jag använder mig mycket av vikter & är noga med att ha rak rygg och dra in & spänna magen när jag lyfter. Jag har en ganska så svankig rygg så har lite svårt för att få den jätte rak. Jag har börjat få väldigt ont i min rygg & är rädd att det är för träningen och att jag gör fel.. Har du några tips på hur jag ska göra för att få bort det onda? Är det något speciellt jag bör tänka på?

Detta låter ju inte så bra, det är aldrig bra att få ont någonstans av träning.
Mitt absolut första tips är att anlita en personlig tränare under ett pass så du verkligen kan kolla om du gör 100% rätt, ibland finns det något man glömmer att tänka på även om det ser jättebra ut! 
Andra tips är att köpa dig ett bälte, det sätter man runt magen för att få bättre stabilitet när man lyfter tungt. Det är superbra att ha som ett litet hjälpmedel även om man fortfarande ska se till att man har en perfekt teknik. 
Jag ska själv köpa mig ett eftersom min ländrygg får arbeta lite för mycket och lite för ofta! 
Sen kan stretchning hjälpa till, jag har börjat stretcha med en träpinne efter ryggpassen för att bli lite mindre stel. Det har hjälpt mig att bli smidigare och på så sätt kunna få en ännu bättre teknik. 

Undrar lite över stevia, som jag även såg att en över har gjort. 
Har du själv testat stevia? Och i så fall, vad tycker du om det? 
Undrar lite med om det är ett nyttigt sötningsmedel, eller om det bara är ett mer naturligt och bättre val än socker? 
Undrar även vad ”att äta nyttigt” innebär för dig? Förutom att inte äta skräpmat, godis, läsk, kakor, glass o.s.v mer än en/två dagar i veckan. Hur ser du ”att äta nyttigt” i måltider och allmänt en dag. Jag själv äter inte skräp, godis o.s.v förutom på helgen och försöker äta mycket grönsaker och proteiner med liite mindre kolhydrater o.s.v för att få bort mitt överflödiga fett, men känns inte riktigt som det händer något. Känns inte som att jag äter tillräckligt nyttigt. Har du några tips?

Förlåt för väldigt rörig och lång fråga och tack för en grym blogg! :)

Stevia jaa, jag har faktiskt lite svårt för stevia smaken. Tycker den har en väldigt konstgjord eftersmak även om det ska var det mest naturliga sötningsmedlet.. 
Jag kan tyvärr inte säga så mycket om det eftersom jag inte har läst på så mycket om det, försöker att inte få i mig för mycket konstgjort och stevia är inget jag själv känner att jag behöver tillsätta i min matlagning eller bakning. 
Men det sägs ju vara det bästa sötningsmedlet som finns just nu och det som har mest positiva effekter så jag skulle absolut säga att det är bättre än tex aspartam! 
Bättre än socker, jaa jag själv skulle föredra sötningsmedel före socker. Jag kände tvärtom förut men nu på senaste har jag ändrat mig eftersom socker är så otroligt dåligt.. 

Nyttigt för mig är som du säger, rätt enkelt. Ingen skitmat som innehåller socker, dåliga fetter eller snabba kolhydrater. Jag äter annars en helt normal kost som inehåller kolhydrater, fett och protein. 
Det enda jag inte äter särskilt mycket av är gluten, jag äter i princip aldrig pasta eller vitt bröd. Ibland mörkt bröd!
Men annars blir det mycket kyckling, lax, nötfärs, råris, ris, havregryn, kvarg, ägg, grönsaker, frukt, bär. 
Kolla svaret på första frågan också så får du lite tips :)

Hur ska man lägga upp träningen och hur/vad ska man träna på bästa sätt om det man vill med sin träning är att förbränna och få ”fast kropp”? :)

 
Finns så otroligt många olika upplägg, men jag tycker inte man behöver göra de så komplicerat. 
Blanda högintensiv konditionsträning och styrketräning, dela upp dom på olika dagar för bästa resultat. 
När det gäller styrketräningen kan du köra fler repetioner alltså ca 12-20 och använda dig av en vikt som inte är allt för tung. 
Jag tror det handlar mycket om att hitta det man själv tycker är roligt och det som fungerar bäst! 
Viktigaste är fortfarande kosten, se till att ha en bra kost för annars spelar det ingen roll hur bra och mycket du tränar! 
 
Varför har du flyttat tillbaka till Norrköping? :)

Eftersom den enda anledning till att jag flyttade upp till Umeå var för att min dåvarande pojkvän Henrik pluggade där flyttade jag hem när vi gjorde slut :) 

Hej jag undrar om du kan berätta lite om celsius, typ när ska man dricka det? Varför är det bra osv?
Sen undrar jag hur mycket konditionsträning och styrka man ska köra i veckan om man vill bli fit? :D

Absolut, kan skriva ett inlägg om dom. Men kortfattat är det en hälsodryck med massa koffein som har en uppiggande effekt, jag ser den som en pwo och tar den oftast innan jag ska träna eller när jag känner mig väldigt trött under dagen. 

Hm, lite svårt fråga. Vet inte riktigt vad definitionen av ”fit” är faktiskt, men för att få en vältränad kropp bör man träna minst 3 dagar i veckan. Jag kör typ styrketräning 80-90% av mina träningspass och 10-20% kondition och det funkar för mig.
Andra kan behöva köra mer kondition, upp till 40-50% men det gäller att hitta det som funkar för en själv och sin kropp. 

 

Krävs det att man inte äter något onyttigt alls om man snabbt vill se resultat av sin träning?

Nej alltså, klart man kan äta onyttigt någon gång ibland. Lite svår fråga men det handlar om att hitta en bra balans enligt mig, att få in en vana att ha en bra kost men att kunna unna sig när man känner för det, så länge det inte blir flera gången i veckan. 
Men jag skulle väl rekommendera att sänka det till 1 gång i veckan, socker kan förstöra mycket tyvärr.. 

Hej! Din kropp är bara helt otroligt fin och jag skulle vilja fråga hur du gjorde för att nå detta. Har du kanske ett tidigare inlägg eller om du skulle vilja berätta hur du gick till vägas :D Även hur behöll du dina former? kombenerade du mycket styrka och förbränning? hur lång tid tog resan? Tack i förhand!! :D

Jag har skrivit ett lite kortare inlägg om min resa men kan skriva ett lite längre och mer invecklat istället, blir lite för långt att svara på här! :) 

Hur lång tid tog det för dig innan du såg resultat på rumpan/benen? Du är grym tjejen, keep it up! :D

Just benen & rumpan var det som tog längst tid för mig att få resultat på faktistkt, har alltid haft svårast med dom eftersom typ allt mitt fett lägger sig på mina lår och min rumpa har väl inte varit så mycket för världen hehe. 
Men det tog faktiskt flera månader, i början fokuserade jag på att få bort fettet men övergick sedan till att få fram mer former och muskler! Jag är ännu inte nöjd med dom och då har jag ändå tränat 1 år! :) 

hej! jag har tränat i till och från i några månader nu för att jag varit förkyld nästan hela vintern, men nu är jag äntligen frisk och redo att köra 100%! Jag undrar hur många gånger i veckan jag bör träna? Vill gärna se resultat som snabbt som  möjligt haha, räcker det då med 3 ggr/vecka? Samt att jag vill förlora fett men ändå gå upp i muskler, men vill främst bygga upp armarna och rumpan. Är det möjligt att bygga upp dessa delar och då köra tunga vikter och få reps men lättare vikter och fler reps på t.ex. ben och mage samtidigt som jag vill förbränna fett? Vet ju att man bränner mer kalorier ju mer muskler man har. Skulle verkligen bli jätteglad om du svarade! Och du är grym!! 

Alltså om du vill se resultat så snabbt som möjligt skulle jag nog lägga till någon mer träningsdag, 3 dagar sägs vara det absolut minsta för att se resultat. 2 brukar man säga är tillräckligt för att bibehålla! 
Det är svårt att både förlora fett och bygga muskler samtidigt, främst för att du måste ligga på ett kaloriunderskott för fettförbränning och musklerna behöver mycket näring för att kunna byggas upp.. Men det går, jag lyckades faktiskt så kan jag kan du! 
Du kommer bränna fett vare sig du kör lätt eller tungt, men många reps kan hjälpa till att få upp pulsen och få igång förbränninig absolut! 
Det jag gjorde var att jag blandade högintenstiv konditionsträning med tung styrketräning, delade upp dom på olika dagar och det funkade riktigt bra för mig!
Men som jag sagt många gånger tidigare, kosten är viktigast :) 

Hej!

Du har säkert fått den här frågan huuuur många gånger som helst men kan du berätta hur mycket du gått ner sammanlagt? Hur mycket har du vägt och hur mycket väger du nu? Samt hur länge har du tränat! / Malin

 
Gått ner, alltså jag väger nog nästan exakt lika mycket jag gör nu som jag gjorde för 1 år sedan. I början fokuserade jag mest på att få bort fettet absolut, då kanske jag gick ner några kilo men det har jag gått upp igenom genom muskelmassa. 
Jag väger ca 55 kg och är 165 cm lång. Jag har tränat i ca 1 år nu, men mer seriöst ibland och mindre seriöst ibland kanske. 

Det sägs att man inte ska äta kolhydrater på kvällen för det sätter sig runt midjan?!men efter träning ska man väl äta kolhydrater? Så hur göra?
Har du tips på bra kvällsmat? Ser fram emot att läsa dina svar på alla dessa frågor kram kram

Alltså för det första kan man inte bestämma var fettet ska sätta sig, det är helt olika från person till person och det kommer inte ändras om man äter en viss tid. Men nej det är inte det bästa att äta jättemycket kolhydrater sent på kvällen det har du rätt i! 
Men om man kört ett stenhårt träningspass så måste kroppen återhämta sig och då bör man få i sig kolhydrater så om jag tränar sent brukar jag alltid få i mig både protein och kolhydrater! 
Hm kvällsmat, beror på om du menar en stor måltid eller mindre. Jag äter oftast ägg, skinka eller kvarg på kvällen och det passar mig perfekt! 

Hej Ida! Älskar verkligen din blogg, du får mig att bli så motiverad!
1. Vad gjorde du för att tappa fettet på magen?
2. Kan man gå ner snabbt i fett% av endast styrketräning och bra kost? Har problem med knäna så kan inte köra mer kondition än någon pw då o då.
3. Kan man träna samma muskelgrupp 2 dagar i rad? Alltså t.ex. ben måndag och tisdag? Eller bör man låta muskelgrupp vila?
Kram!

1. Det går inte att punkförbränna tyvärr så bra kost är det viktigaste, speciellt när det gäller magen! 
2. Absolut, jag kör väldigt sällan kondition utan mest styrketräning. Men pw är också jätterbra att lägga till ibland
3. Nej det rekommenderas inte att träna samma muskelgrupp 2 dagar i rad eftersom under träning bryts muskeln ner och den behöver tid att återhämta sig och byggas upp. Du kommer få sämre resultat om du kör de i rad.. 
Men det beror självklart på om man kör helt utan vikter eller med massa vikter, ju mer vikter ju mer vila. 

Kommentarer

Kommentera

  1. Sanna

    Det där med att kolhydrater inte är särskilt optimalt på kvällen om man vill gå ner i vikt, kan inte du förklare det lite?? Såg att du nämde det. Har hört det förut men hur kan kroppen veta hur mycket klockan är? Eller menar man att de flesta av kolhydraterna men äter på morgonen ändå förbränns under dagen?
    Är otroligt tacksam för svar! Tack för din underbara blogg!

Annons

Integritetsinställningscenter

Nödvändiga

Läs mer i vår Cookiepolicy. Bl.a. om hur du kan hantera dina cookies.

wp-settings-time-xxx, wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_{HASH}, wordpress_sec_{HASH}, comment_author_{HASH}, comment_author_email_{HASH}, comment_author_url_{HASH}, gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types], laravel_session, XSRF-TOKEN, PHPSESSID, JSESSIONID, displayCookieConsent, _hjIncludedInSample, OB-sync, user_id, modal_shown, "m_* ", wordpress_logged_in_, wp-settings-xxx

stats