Q/A, träna bröst | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A, träna bröst

Hej Ida! Tack för en inspirerande blogg! Jag har en liten fundering. Kör du adrig bröstpass? Ja kör gärna bröstpass men och brukar googla efter övningar och så men ibland vill jag få lite ny inspiration till mina pass och letad igenom din blogg men fann inte ett enda bröstpass. Brukar du inte köra bröst? I så fall varför och om du brukar göra det kan du i så fall göra ett inlägg med tips? :) Ha det gött!

Hej, tack för dina fina ord! 
När det kommer till att träna bröstmuskulaturen så har jag inte jättemycket åsikter om det utan jag känner att om man tycker det är kul att träna bröst så gör man det och tycker man inte om det så struntar man i det.

Jag själv har inte särskilt stor anledning till att träna brösten eftersom jag inte känner jag får ut så mycket av det.
För det första känner jag inget måste att bli stark där eller att få stora bröstmuskler, heller inte att just det passet är superkul.
Jag hade en liten period när jag tyckte det var rätt kul med bänkpress men det försvann väl antar jag, nu kan det väl bli att jag kör ett bröstpass om jag känner för det men inget som är med på mitt schema. 
Enda anledningen jag skulle ha att träna bröst är nog om jag ville bli starkare i överkroppen snabbare!  

När det kommer till standard frågan “blir brösten mindre av att träna dom”? så skulle jag säga att nej just brösten blir inte mindre eftersom muskulaturen sitter under “fettvävnaden”. MEN när man går ner i fettprocent så kan de bli mindre ja! 
Det har väldigt mycket med vart sina fettceller sitter, pga gener osv. 
Egentligen inget man kan välja själv eftersom man inte kan punktförbänna tråkigt nog!

Men när jag tränar bröst kör jag vanliga övningar, ca 4-5 stycker per pass och lägger gärna ihop det med triceps eller axlar som aktiveras under de flesta bröstövningar. 
Exempel på övningar: 

Bänkpress
Lutande bänkpress
Hantelpress
Lutande hantelpress
Flyes
Cable crossover
Armhävningar
Breda dips
Pullover
Bröstmaskiner


 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Malin

    Hej Ida! Tack för en grym träningsblogg! Älskar din syn på hälsa & träning :) har hört mycket senaste om att man helst ska försöka att köra styrka & kondition på olika pass och inte blanda dom. Hur ser du på detta? Tänker eftersom du kör ofta kondition efter styrka. Vet inte anledningen till att det är så, men tror du det på något vis blir sämre om man blandar kondition & styrka? :)
    Kram Malin

Annons
stats