Q/A, mängd träning & äta innan träning | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A, mängd träning & äta innan träning

Hej jag undrar hur många gånger om dagen du tränar? Tränar du även varje dag och hur länge väntar du med träning efter måltid? :)

Jag tränar oftast 1 gång per dag, antingen ett styrkepass eller ett seriöst konditionspass.
Sen utöver det kan jag gå ut på promenader i olika tempon eller köra yoga/stretch liknande men det ser jag mer som “psykisk” träning än “fysisk”.

Jaa alltså jag tränar väl i princip varje dag, som jag skrivit tidigare har jag inga bestämda vilodagar eftersom jag vill gå efter hur jag känner just den dagen.
Tror den kan bli jobbigt om man har ett superstrikt schema, blir kanske mycket press att man den dagen måste köra kondition och nästa dag vila. När man kanske egentligen vill göra tvärtom eller kroppen känns trött den dagen man har sitt “viktigaste” och jobbigaste pass.

Jag lyssnar på min kropp till 110% och gör aldrig något jag inte själv känner funkar för mig.
Alla sätt är bra förutom dom dåliga ;)

Jag brukar äta en stor måltid ca 2-3 timmar före träning. Om jag äter något mindre kan det bli 30-60 min.
Att tänka på är att inte äta för stor måltid nära inpå eftersom det mesta blodet lägger sig kring buken för matsmältningen och då kan det vara svårt att få tillräckligt syre ut till musklerna.
Man blir som ni kanske också märkt ofta trött efter man ätit en stor måltid, detta för att blodsockret sänks då energin går åt till att smälta maten!
Så man vill ju helst inte träna på full mage men heller inte vara hungrig.
Kan vara klurigt att få till tiderna bra men man brukar lära sig hur kroppen fungerar efter ett tag :)

IMG_2235.JPG

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats