Q/A - träningsvärk, sötningsmedel & träning innan frukost | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A – träningsvärk, sötningsmedel & träning innan frukost

Hur jag än tränar rumpan får jag aldrig träningsvärk! Det känns som att min träning inte ger någonting… När jag väl tränar känner jag att det bränner i rumpan så kontakten har jag hittat. Men som sagt, måste man få träningsvärk för att träningen ska ha gett något? Kan mina muskler växa trots brist på denna underbara värk?

– Väldigt bra fråga. Det här med träningsvärk är faktiskt lite speciellt och det är inte alla som får det.
Vissa får  träningsvärk jättelätt, bara de tränar så kommer värken dagen efter medan andra kan köra det absolut tyngsta, få jättebra kontakt i muskeln men ändå aldrig får träningsvärk! 
Jag själv får nästan alltid träningsvärk, speciellt om jag kör nya övningar eller tränar muskelgruppar jag sällan aktiverar. Tex bröstmuskulaturen. 

Men även om man aldrig får träningsvärk betyder det inte att man inte tränat rätt eller inte tillräckligt hårt. Musklerna kan växa exakt lika mycket ändå och jag skulle nog säga att det är viktigare med kontakt under passet än träningsvärk dagen efter.
Istället för att tänka på om du har träningsvärk eller inte så fokusera på din utveckling, kan du lyfta tyngre eller springa längre? Har din kropp förändrats sen du började träna? 
Variera också din träning, kroppen blir van vid en speciell övning eller maskin efter att ha utfört den länge och då är det dags att ändra något. 
Om man inte får något utveckling bör man se över vad man gör fel, oftast är det kosten som är felet men även sömnen och återhämtningen är viktig för att kunna bygga upp kroppen. Stress är en bidragande orsak till minskat utveckling!

Jag kan tycka det är bra med träningsvärk eftersom man då vet att musklerna behöver vila. Däremot är det galet jobbigt när träningsvärken är så stor att man nästan inte kan gå haha… Skulle gärna få lite mindre värk så du kan vara rätt glad att du inte får extrem värk!  

Hej, älskar din blogg och träning, du är en stor inspiration för mig! Hur ser du på sötningsmedel tex, aspartam, sukralos eller stevia? :)

Ännu en bra fråga men också svår! Det finns så många olika åsikter om sötningsmedel och jag själv är väldigt delad. 
Kan väl börja med att säga att inget av varken sötningsmedel eller socker är positivt och det optimala är att helt enkelt klara sig utan båda dessa eller att inta i små mängder! 

Men jag gillar sötningsmedel,  det är en bra ersättning av socker. Tyvärr finns det inte så mycket forskning om det, men de forskningar som faksiskt gjort finns det inga bevis på att det på något sätt är skadligt (under det angivna värdet). 
Förut var man ju väldigt negativ mot sötningsmedel men nu kommer det ju väldigt mycket produkter där man ersatt sockret.
Socker däremot finns hur många studier att det är väldigt dåligt och skadar kroppen otroligt mycket vid ett överskott. 
Om jag fick välja på socker och sötningsmedel tar jag sötningsmedel nästan varje, pga många orsaker, några är:

– Bättre för tänderna
– Inget dåligt socker
– Mindre kalorier
– Inget sockerdipp 
– Gör ”maten” godare

MEN man vet somsagt inte vad nya forskning kommer att visa eller vad det har för inverkan på kroppen. Det är ju rätt skumt att kroppen inte skulle ta upp något av det eller att det inte på något sätt är skadligt. Då borde man ju dissa socker helt! 
Så några minus är:

– Inte tillräckling forskning
– Inverkan på kroppen?
– Kan smaka konstgjort
– Sockersuget ökar ändå

Jag läste nyligen en artikel på att sötningsmedel skulle kunna öka risken för diabetes, då blir man ju lite nojjig. Men sen är ju forskningen är endast utfört på möss som inte alls fungerar likadant som vi och det var också sötningsmedlet ”sackarin” som minskade glukostoleranten mest, det är det sötningsmedlet som nästan inte används längre. Mössen gick också på en högfettdiet vilken självklart försämrar för kroppen bara ensamt!
De har heller inte gjorts på stevia som är det som börjar bli vanligare. 

Men som med allt annat är det självklart inte bra i för höga mängder, det jag använder som innehåller sötningmedel är främst proteinpulver, coca cola och bars. Det blir ju inte så mycket i slutändan men om man skulle sitta o vräka i sig flera liter lightdrycker, 2 kg sockerfri kvarg, 10 bars osv per dag så är det nog inte särskilt bra! 
Kan tycka att sötningsmedel används lite överdrivet mycket, liksom vissa produkter behöer inte ens ha en söt smak för att vara goda? Kan tycka att vissa produkter blir för söta istället. 

Hej!
Hur ser du på träning på fastande mage? Ex innan frukost.
Bör man äta lika mkt,mer,mindre mat/kolhydrater på sina vilodagar?

Att träna innan frukost tycker jag är upp till varje person, om man gillar att träna innan frukost och kan få ett bra pass så kör på! 
Men jag och många andra får inte ut särskilt mycket av det just för att man inte har tillräckligt med energi eller bara blir hungrig och då är det istället bättre att äta innan. Annars kommer man bara köra ett dåligt pass och få ut mindre av det. 
Att träna innan frukost är absolut ett bra sätt att förbänna fett men om man ändå inte tränar lika hårt som efter frukost kommer det inte bli något skillnad. I värsta fall blir det bara negativt eller man börjar tröttna.. 

Man kan absolut äta lika mycket på sina vilodagar, kroppen behöver mat för att kunna byggas upp. Visst du kan väl lite mer protein och lite mindre kolhydrater om du vill men det är ingen extrem skillnad. Om man tränar ofta förbränner kroppen hela tiden, även på vilodagarna.
Det man kan göra är att äta lite extra just efter träning, kanske en proteinshake? 
Jag tycker det kommer rätt naturligt att man äter lite mer när man tränar, jag blir liksom hungrigare efter ett hårt pass! 

PS. Jag är ingen expert, faktan är tagen från bra och många olika källor och även från mina egna upplevelser/tankar. 

//

Translation above my header, choose a random language first if you can’t find english!

Kommentarer

Kommentera

  1. Vanja

    Jag är helt tvärt om när det gäller träna innan eller efter frukost. Jag älskar att träna innan, eller att det är längesedan jag åt :) Ibland väntar jag runt två timmar mellan mat och träningen men då får jag oftast ont i magen eller liknande ^^ Så jag tränar bäst när jag har tom, eller bara lite mat i magen och sedan äta efteråt :)

  2. idamariaberg

    Yasemin: Hej! Åh jag vet att uppdatering har varit dålig, som sagt skolan har tagit mycket tid och har fokuserat på att hitta en bra balans mellan skola, plugg och träning. Så bloggen har blivit väldigt lidande…
    Jag uppskattar verkligen din kommentar och tar den bara positivt, gör mig superglad att höra att du vill att jag ska blogga mer!!
    Saknar att blogga så nu ska jag verkligen lägga ner min lediga tid på att skriva här.
    Har skrivit flera inlägg idag redan så nu jäklar ska bloggen bli bättre!!
    Kram på dig <3

  3. Yasemin

    Riktigt bra inlägg! :D
    Jag förstår om du har lite tid i vardagen nu då det är plugg och träning, plus fritid som prioriteras först. Och jag vill absolut inte slänga en negativ kommentar nu om att du bloggar sämre, aboslut inte! Jag förstår att andra saker sätts före blogg osv. Men tror du att du kommer börja blogga oftare igen, lite som det var för några månader sedan? Jag älskade din blogg då och den var alltid det första jag gick in på :D Jag gillar din blogg idag också, men som du vet själv är den inte lika uppdaterad som förr. Lite tråkigt, men som sagt jag förstår om du sätter andra saker före eller om du helt enkelt inte har tid, men skulle bara va kul att veta hur du tänker med bloggande osv. Skulle vara så kul om du ville ”satsa” lite mer så att säga :)
    Hoppas du verkligen inte tar illa upp! Du är grym Ida :D

Annons

Integritetsinställningscenter

Nödvändiga

Läs mer i vår Cookiepolicy. Bl.a. om hur du kan hantera dina cookies.

wp-settings-time-xxx, wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_{HASH}, wordpress_sec_{HASH}, comment_author_{HASH}, comment_author_email_{HASH}, comment_author_url_{HASH}, gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types], laravel_session, XSRF-TOKEN, PHPSESSID, JSESSIONID, displayCookieConsent, _hjIncludedInSample, OB-sync, user_id, modal_shown, "m_* ", wordpress_logged_in_, wp-settings-xxx

stats