Nyttigare snacks för helgen | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Nyttigare snacks för helgen

Idag är det fredag och vi blir väl alla sugna på något gott om vi ska ha en filmkväll? Jag har valt att skippa sockret denna månad och istället ersätta det med nyttigheter jag gillar. Detta är några av mina favoriter för helgen eller när sötsuget slår till:
Grönsaker med dipp:
Detta är perfekta snackset istället för chips helt klart. Mina favoriter är morötter, men jag brukar testa det mesta. 
Gurka, paprika, fänkål osv.
Man kan göra en egen dipp om man verkligen vill ha ett så hälsosamt snacks som möjligt. 
Jag brukar dock köra på gräddfil och en färdig sourcream & onion kryddmix.
Har testat blanda med kvarg, créme fraich med låg fetthalt men tycker inte det smakar gott alls och med för lågt fetthalt brukar dippen skära sig och det blir inte alls som vanlig dipp. 
 
Bär & frukter:
Detta är nog det absolut bästa snackset, speciellt om man inte vill öka sitt kaloriintag på helgen. 
Bär är bäst, innehåller massa med antioxidanter och andra bra grejer för din kropp. 100 gram hallon är endast 35 kcal vilket är superlite!
Jag äter väldigt mycket vanlig frukt och frysta bär till vardags men brukar köpa lite mer speciella till helgen.
Exempelvis ananas, vattenmelon, passionsfrukt och sjävklart färska bär. Har även börjat älska torkade frukter. 
Om man vill lyxa till det extra så kan man ju doppa i grädde, mörk choklad eller nötsmör! 
 
Popcorn:
Perfekt för oss som gillar att ha något att smaska på framför tvn men inte vill trycka i sig massa tomma kalorier. 
Man får väldigt stor volym om man jämför med chips eller godis. 100 gram blir en riktigt stor skål! 
Sjävklart bör man köpa naturella kärnor och poppa själv i valfri olja, inte micropopcornen med massa smör o andra konstiga tillsatser. 
Igår inhandlade jag en popcornmaskin som poppar med hjälp av varmluft, alltså behövs ingen olja. Galet bra, ska testa den ikväll hihi :)
Jag köpte även en popcornkrydda med smörsmak att toppa med istället för bara salt, supergott! 
poopcoorn

Proteinfluff/glass: 
Min nya kärlek är proteinfluff som jag la upp igår, så enkelt, gott och nyttigt. Stor volym för så lite innehåll vilket är helt perfekt.
Kan göras på massa olika sätt men jag brukar köra på 100 gram frysta bär, 1 skopa vaniljprotein och ca 1 dl vatten. Elvispa tills det är fluffigt! 
Glass är även det perfekt och kan göras i massa smaker. Bananglass är en favorit, bara frysa in banan sen mixa! 
Om man är lite latare kan man köpa glass utan socker eller proteinglass i affären.

Äppelchips:
Så enkelt, gott och hälsosamt. Bara att skiva äpplen och in i ugnen, jag brukar även krydda med lite kanel. Enda negativa är att det tar lite lång tid. 
Man kan säkert göra chips av massa andra frukt eller grönskaker. Ska testa att göra på sötpotatis och morötter nästa gång. Då får man nog strö på lite andra kryddor som chili eller grillkrydda kanske. 

Kokoschips:
Älskar allt som har med kokos att göra, nästan. Kokoschips har blivit en stor favorit! 
Det är mycket fett och kalorier i men fortfarande BRA och nyttigt om man igen jämför med vanliga chips eller annat man oftast är sugen på. 

Nötter:
Även om jag inte är värsta nötälskaren så kände jag att det ändå är ett bra snacks. Jag har dock lite problem med att sluta äta när jag väl börjat, så brukar bli att man äter lite för mycket hehe.. Jag gillar cashew och pistage!

Proteinbars:
Detta är verkligen det enklaste snackset, men man får vara noga med vilket bar man väljer. Vissa är jättebra och naturliga medan andra innehåller 50% socker. Jag har flera favoriter, flesta från Myprotein. Tex

Elle virtue bar 30 gram bar – 95 kcal, 5 protein, 12 kolhydrater (2 socker) & 3 fett
High pro 80 gram bar –  230 kcal, 28 protein, 20 kolhydrater (2 socker) & 6 fett
Protein clusters 28 gram per paket med 4 små bars – 168 kcal, 9 protein, 18 kolhydrater (11 socker) & 6 fett
Choklad puffar 30 gram per påse – 150 kcal, 15 protein, 10 kolhydrater (6 socker) & 6 fett 
Några andra som är bra är questbars men dom har jag tyvärr tröttnat på. Raw bars är superbra!! De innehåller inget socker utan sötas oftast med dadlar och är riktigt goda enligt mig. 

Egengjorda bakverk:
Finns ju så otroligt mycket man kan baka själv istället för att köpa sockerbomberna som finns i affären.
Då kan man bestämma precis vad det ska innehålla och kan använda sig av bra råvaror utan tillsatser. 

Dadlar är en riktigt bra naturlig sötning, passar perfekt till chokladbollar, proteinbars eller kladdkakor.
Några av mina favoriter är kokostoppar, kanelbullar på äggvita, muggkaka.

Om ni klickar på kategorin “food/recipies” hittar ni massa av de nyttiga godsakerna jag bakat! 

kladdkaka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
    1. idamariaberg

      Lizeth: den funkade jättebra! Men det som var lite tråkigt var att eftersom de bara poppas av varmluft så fäster inte salt eller krydda. De bara ramlar av och lägger sig på botten, så de smaka inte så mycket :( men man kanske kan spraya på någonting eller hälla på någon slags sås? Annars funka den perfekt :D

Annons
stats