Q/A - kost, frukost, kosttillskott m.m | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A – kost, frukost, kosttillskott m.m

Hej hur noga är du med din kost?
En rätt svår fråga att svara på faktiskt, för det ändras rätt mycket beroende på vad jag har för mål, vad jag gör på dagarna och vad jag känner för. 
Men på veckodagar försöker jag hålla mig till endast bra mat (kan självklart bli en glass, kaka eller så om det bjuds).
Då brukar det bli frukost, träning, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Ibland även något innan eller efter träning beroende på hur långt det blir mellan måltiderna. 
Jag äter vanlig mat, inget speciellt. Mina källor till allt är oftast detta:

Protein: Kyckling, fisk, nötkött/färs, ägg, kvarg (+ ev kosttilskott proteinpulver/aminosyror)
Kolhydrater: Havregryn, fullkorns ris/bulgur, potatis/sötpotatis, grönsaker, frukt och bär
Fett: Fisk, ägg, kokos/olivolja, nötter

På helgerna är jag inte alls noga hehe, eller jag försöker äta bra mat på dagarna och sedan äta lite skit på kvällen. Men typ som i helgen har jag ätit thaimat 2 gånger, färdiga revbensspjäll, typ 800 gram lösviktsgodis, popcorn o dippsås. Jaa ni fattar, jag äter vad jag känner för. Jag älskar min kropp och vill mata den med bra mat men jag vill också kunna äta det jag är sugen på. Gäller att hitta en balans! 
Eftersom jag inte ska tävla eller något sånt behöver jag inte gå på någon hård diet :) 

Hur mycket kolhydrater och fett får du i dig på en vanlig dag och i form av vad?
Räknar inte tyvärr men brukar köra på lika mycket protein och kolhydrater, fett äter jag inte så mycket av eftersom jag föredrar kolhydrater alla gånger. Men en vanlig dag kanske 200 gram kolhydrater? Fett blir inte alls mycket vanligtvis, kanske 20-30 gram? 

6

Hur brukar din frukost se ut?
Alltid havregrynsgröt. Oftast havregrynsgröt, kvarg, kanel och äpple. Eller havregrynsgröt med hallon. Ibland bara havregrynsgröt och ägg. 

Använder du dig av några kosttillskott? Isf vilka?
Inte många för tillfället. Tar min multivitamin och omega3 varje morgon. Ibland PWO innan träning. Proteinpulver anväder jag inte så ofta längre som kosttilskott utan mer till bakning eller ibland i gröten. Kan hända att jag tar en shake efter ett tungt styrkepass om jag är hungrig eller inte ska äta direkt. 
Aminosyror har jag inte använt på länge men har beställt hem två nya smaker från Myprotein så det använder jag ibland under styrkepass eller om jag känner att jag vill ha i mig lite rent protein. Man kan även göra goda isglassar av aminosyror!

Hur många träningspass i veckan gör du?
Jag tränar i princip varje dag, främst för att jag mår så galet bra av att vara på gymmet och att jag älskar det. Tar vilodagar när jag inte känner för att träna eller är trött i kroppen. Så brukar bli 6-7 dagar i veckan, ibland mer ibland mindre. Ibland kan jag ta 3 vilodagar i rad och ibland kör jag 2 pass på en dag. Allt beror på vad jag känner för! 
Kör dock inte samma muskelgrupp utan att ha vilat i minst 2 dygn, heller inte två styrkepass på en dag utan då blir det endast kondition. 

P4102853

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. ida

    hur många dagar i veckan dricker du protein pulver? jag tränar 5 dagar och 2 dagar tunga rumpass 1 tungt magpass och två cirkelträningspass. ska man ta efter alla dagar eller baara efter dom tunga passen?

Annons
stats