Q/A, PWO eller BCAA? | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Q/A, PWO eller BCAA?

Om jag använder BCAA vad får det för effekt till skillnad från PWO? Kombinera koffeintablett och BCAA ger det samma effekt? Förstår att det beror på märke osv men endå?
Först ska vi jämföra vad skillnaden är mellan PWO och BCAA. 

PWO är en “pre workout” som intas före träning för bl.a. energi, ökad koncentration och i vissa fall mer pump i musklerna. 

BCAA är aminosyror som är protein, intas oftast under träning men även innan och efter. Ger bl.a. ökad uthållighet för musklerna under passet, återhämtning och muskeluppbyggnad.

I många PWO’s finns det aminosyror i men oftast inte jättemycket. I BCAA’s finns det däremot ingen PWO. 

Så att ta BCAA istället för PWO kommer inte ge samma energi men det kan hjälpa med uthålligheten. Man kan absolut ta både och om man vill, men de flesta tar först PWO innan passet och BCAA under eller efter. 

För även om man tar koffeintabletter får man inte riktigt samma effekt som från en riktigt PWO med fler ingredienser som förstärker. 

Jag tar PWO främst innan benpassen då jag älskar känslan av den energin och det behövs ofta lite extra då mina benpass är långa och tuffa. Om jag bara är trött men taggad på träning kan jag ta endast koffeintabletter eller en energidryck. Men oftast tar jag ingenting, vatten räcker! 
Hoppas jag förklarade någorlunda bra, annars är det bara att fråga mer :)

  Bilder nedan från en video som finns på min instagram “idamariaberg”
 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats