5 kaloriers kanelbullar | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

5 kaloriers kanelbullar

bullar
Ni kanske har sett dessa innan? Hittat på lite olika instagramkonton och blev riktigt sugen på att testa, hade typ INGA förhoppningar men oj vad fel jag hade. Detta var så galet gott, slukade alla på direkten. Helt sjukt att de ens kan vara så pass goda när de har en ingrediens!! 

Recept: 
2 dl flytande äggvita eller 6 äggvitor
Kanel
Sötning
Ev proteinpulver —> HÄR hittar ni mitt favoritpulver 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitan till en hård vit smet, bred ut på bakpåtspapper och grädda i ca 15 minuter eller tills smeten har blivit platt och fått lite färg. Smeten blir mjuk, ungefär som en tårtbotten. 
Jag rekommenderar att ta loss äggvitan innan man lägger på fyllningen, min fastnade så jag använde en stekspade för att få bort den.
Nu är det bara att krydda med sina favoritkryddor. Jag gjorde tre olika varianter av bullarna:
En med bara sötströ + kanel. 
Två med proteinpulver blandat med jättelite vatten så de blir en kräm, en med chokladsmak och en med vanilj. Toppat med sötrö + kanel.

Tycker nog alla var lika goda, de utan kräm var goda att ta emellan då det i vissa råkade bli lite för mycket kräm. 
Kommer ta lite mindre nästa gång så blir det perfekt :) 

Jag fick ca 20 bullar av en smet. 2 dl äggvita är endast 94 kcal så utan fyllning är en bulle endast 5 kcal, snacka om dietsnacks ;) 
19 gram protein, 3 gram kolhydrater och 1 gram fett för hela smeten utan fyllning. 

//

TRANSLATION ABOVE MY HEADER, choose a random lanugage and then English will show :) 

bulll1

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Hilda

    Hej! 
    Jag har tränat hårt på gym i ca ett år, jag är noga med att ha rätt form på övningar och söka upp information. Det jag undrar över nu är hur vikten påverkar muskelväxten? Jag har hört att: hög vikt = få reps = muskelmassa, och: lätt vikt = fler reps = uthålliga muskler. Däremot ser jag att du inte tar jättemycket vikt på vissa benövningar, och ändå har du jättesngg, stor rumpa osv. 
    Jag tränar med ganska tunga vikter – gör t ex utfallsteg med 25 kg vikt och i benpressen tar jag 90 kg – dock ser jag inte SÅ mycket skillnad på min kropp efter 9 månader av hård träning 5 dagar/vecka. Hur ska jag tänka? Kan det vara min diet det är fel på? Äter väldigt nyttigt (hade perfekta blodvärden) men inte särskilt mycket kött pga pescitarian. 
    Tack på förhand!! :)

  2. Ebba Karlsson

    Jag har sett lite överallt, bl.a på instagram att det är många som gör dessa ”kanelbullar”. Jag har aldrig vågat testa för jag tror bara att jag ska bli besviken, men det hade ju varit hur bra som helst om man kunde tycka om dom. Man bli ju inte direkt tjock av äggvita ;) Du hade förklarat så bra hur man skulle göra så nu måste jag bannemej testa, hoppas dom blir goda. Kram!

Annons
stats