Nytt träningsupplägg + dagens första kroppsövningspass | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Nytt träningsupplägg + dagens första kroppsövningspass

P1011751
Äntligen hemma!

Var i skolan 8.30 – 14.30, gym i sådär 2 timmar och sedan vidare till stan för lite shopping. Kan lova att jag är hungrig nu, speciellt när man känner lukten av marinerat kött…

Träningen idag var så kul, har gjort ett litet schema på hur mina pass kommer vara upplagda. Lite mindre fokus på muskelbyggnad utan mer på att få upp styrkan igen. Speciellt i kroppsövningarna och knäböj. Har även börjat fokusera mer på konditionsträning då jag verkligen försummat den typen av träning.
Det här är passen jag kommer försöka köra (ej i någon ordning):

  • Tungt benpass, 8-12 reps (färre reps på tyngre vikter självklart)
  • Lättare benpass, 12-16 reps + kondition/pulshöjande träning t.ex HIIT eller Plyo
  • Rygg/baksida axlar + mage, 10-14 reps 
  • Kroppsövningar (chins, dips, armhävningar, handstående, plankan) + kondition före eller efter
  • Kondition (Löpning, spinning eller grupp-pass t.ex total training/GRIT)

 

Känns som ett bra upplägg för tillfället, kondition minst 3 dagar i veckan varav 1 pass löpning. Vilodag läggs in när det passar.
Sen kommer jag säkert lägga in lite armar, axlar här och där men får ändå med hela kroppen på kroppsövningarna.

Idag blev det då kroppsövningar, började med 20 minuter cykling för att verkligen få kroppen varm.
Sedan lång uppvärmning för axlarna då dessa påfrestas rätt mycket vid dips och även handstående. Självklart också uppvärmning för rygg och triceps.

Började med chins med gummiband, gjorde så många jag orkade med det tjocka, lila bandet. Blev ca 10 stycken och sänkes väl med 1 varje set. Körde 4 set på varje övning.
Sedan dips, även där med gummiband och samma upplägg. Räknade inte men landar väl runt 10 stycken där med.
Körde även några bänkdips direkt efteråt bara för att träna upp styrkan ännu mer.
Efter det var jag ju rätt trött i triceps tyvärr, så blev några riktigt dåliga armhävningar som tillslut blev på knä.
Efteråt gick vi in i “crossfit” rummet, där gjorde jag några handstående som jag inte riktigt kan skryta om, men bara att träna. Någon gång ska väl balansen sitta.. Tar inspiration från Edwin som är lite bättre än vad jag är (en underdrift då han även kan gå på händerna hehe). Knäppte lite fina bilder, där det ser ut som jag faktiskt kan stå över 2 sekunder och glömde helt bort att köra plankan!

P1011748 P1011758

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
    1. idamariaberg

      Karin: joo jag gjorde det i några veckor, tyckte de va riktigt kul i början men sedan tvingade jag nästintill dit mig själv. Var inte jättebra tränare och i princip bara brottning, jag gillar mer slag & sparkar. Tyckte mest att det var fysträningen som var rolig, så letar just nu efter en annan rolig “sport” att börja i efter nyår :)

Annons
stats