Knäböj och olympiska lyft | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Knäböj och olympiska lyft

Haha alltså jag har verkligen inte så mycket tid över som jag tror, eller skulle mer säga att jag är ovan vid att behöva prioritera tid till att uppdatera bloggen. Skolan har börjat och vi håller nu på med en kurs som heter “träningens biologi och systematik”.
Helt klart den roligaste och mest intressanta kursen hittills, har lärt mig mer på 3 veckor än på typ en termin förra året.

Det handlar massvis om styrketräning, hur kroppen är uppbyggd och hur man ska träna för att uppnå exempelvis muskelstyrka, hypertrofi och “power”. Vi har gått igenom övningar för att få vår teknik PERFEKT. Alltså har aldrig varit såhär nöjd med mina knäböj, har inte känt mig såhär stark på länge och min kropp känns så otrolig fräsch.
Även om jag går ner till maxdjup på böjen så kan jag lyfta tyngre än innan och jag får ingen smärta whatsoever. Har lärt mig att sluta använda ländryggen överdrivet mycket vilket är en otrolig lättnad då jag tidigare fått så mycket träningsvärk där dagarna efter.
Vaknade idag med världens grymmaste värk i bara rumpan och lite framsida lår, exakt där jag vill.

Om ni vill kan jag lägga upp lite videos och tips om hur man förbättrar sin teknik i ex knäböj.

I måndags lärde vi oss också olympiska lyft, alltså ryck och frivändning (+stöt). Mycket att tänka på men så galet roligt, är helt fast och har tränat på de typ varje gympass denna vecka. Detta är något jag verkligen vill bli bra på, kul med ett konkret mål!
Snor en bild från google nedan, på ett ryck!

JocelynSnatchBurg

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Lisa

    Det skulle uppskattats jättemycket med en video med riktigt bra tips för knäböj, det är en rätt så svår övning att göra korrekt tycker jag och utan smärta, speciellt i knäna eller övre ryggen (tack vare stången??) :)

Annons
stats