Korta intervaller på löpband | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Korta intervaller på löpband

cardio

Lång dag idag, steg upp tidigt och skjutsade Edwin till skolan då han skulle göra klart en gruppuppgift. Passade på att få i mig lite D-vitamin på solariet, var ett tag sedan och tycker man känner sig piggare och fräschare efter lite sol. Inte många soltimmar här uppe i Umeå senaste veckorna…

Slängde i mig en Clean drink för lite extra morgonenergi och begav mig till gymmet. Eftersom jag redan tränat hela kroppen denna vecka så blev det lite konditionsträning i form av löpintervaller. Har börjat tycka löpning är lite roligare nu för tiden, även om jag egentligen föredrar att springa utomhus.. Jag la upp passet såhär simpelt:

Uppvärmning – 15 minuter
Började gå på 6,0 km/h, trappade sedan upp tempot 1 km/h var 5e minut och joggade till sist på 8,0 km/h.

Intervaller – 1 min löpning x 30 sekunder vila 
Stegade även upp tempot med 1 km/h här för varje intervall, började lite lätt på 10 km/h och avslutade på 16 km/h
Alltså 7 intervaller = 10 minuter inklusive vila

Vila – 5 minuter
Promenad på 5,0 km/h

Intervaller –  1 min löpning x 30 sekunder vila
Precis samma upplägg som innan

Nedjogg – 10 minuter
Joggade lätt på 7,5 km/h i några minuter för att sedan sänka till gånghastighet och gå tills pulsen gått ner till ca 50% av max.

Stretch & foamrolling – 10 minuter
För att avslutade passet på bästa sätt körde jag stretchövningar för hela kroppen och foamrolling för rygg och ben.

60 minuter allt som allt, trött och nöjd!

Efteråt blev det plugg, mat och sedan beachvolley i 2 timmar. En bra dag helt enkelt!

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats