Tyngdlyftning - Dag 1 | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Tyngdlyftning – Dag 1

Sååå hej igen bloggen, sådär 2 år senare. Mycket har hänt, kanske tar den uppdatering i något inlägg men till det viktiga.
Jag ska försöka bli bra på tyngdlyftning. Har kört lite oseriöst innan och jag älskar det verkligen, så varför inte göra det seriöst och samtidigt skriva ned hur passen gick. Mest för min egen skull men någon kanske även tycker det är intressant att följa?

Fredag fick bli första dagen på mitt nya tyngdlyftningsprogram som jag kommer börja följa (på ett ungefär). Startade dock passet med att köra rygg och triceps med träningsbuddy, körde rätt lätt eftersom det var viktiga saker som skulle göras efteråt ;)

Efteråt var det då dags att sätta igång med tyngdlyftningen, På schemat stod:
3 position snatch (ground, below knee, above knee) 60%, 65%, 70% x4 sets
Snatch pull 90% of snatch 3 reps x2 sets, 95% 3×2
Back squat 70% 5×5
Push press 70% 5×5

Första övningen är alltså ryck från golvet, precis nedanför knät och ovanför knät.
Andra är endast ryckdraget från golvet utan vändningen.
Fjärde är som en militärpress bakom nacken med ryckgrepp där man får böja benen innan.
Skippade knäböjen eftersom jag körde ben dagen innan och då maxat på böjen. Slänger in lite kommentarer och bilder på övningarna nedan.

Relaterad bild

3-position snatch

Jag tycker ju ryck (snatch) är en riktigt svår övning och har egentligen bara kört power innan för det är lättare. (då går man inte ned i böjen) Men för att kunna köra på tyngre vikter måste jag ju självklart lära mig köra ordentligt så den första övningen var väldigt bra för min del.
Körde på 20, 25 och 30 kilo då jag inte ryckt mer än 40kg som max. Det gick superbra, vilket för mig då innebär att jag klarade alla lyft och det kändes bra. Tekniken är ju såklart dålig men det är ju det jag ska lära mig!
Video finns på min instagram “idamariaberg”.

Bildresultat för snatch pulls

Snatch pulls

På snatch pull blev det 40 + 45 kg eftersom jag egentligen är starkare och kändes onödigt att köra lättare. Typ andra gången jag testar denna övning så är inte helt 100 än såklart men det är en riktigt bra övning för att känna på tyngre vikter från startläget.

Bildresultat för push press behind neck

Behind neck push press

Samma på push press, vet inte vad mitt max är här men fick bli 25 kg då min axel varit lite överansträngd och ville inte riskera att den blev värre. Kändes enkelt och bra, måste tänka på att spänna bålen bara.

 

Overall ett riktigt bra första pass med bra övningar!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats