Tyngdlyftning - Dag 2 | Ida Berg - En träningsblogg för alla

Ida Berg – En träningsblogg för alla

Annons

Tyngdlyftning – Dag 2

Ledig idag så passade på att åka till gymmet efter frukost i hopp om att det skulle vara rätt lugnt. Blev ju sådääär, alla skulle tydligen köra precis där jag stod haha. De ska dessutom göra en ombyggnation på gymmet så de började ta ner högtalare precis vid böjställningarna, vilket gjorde att jag fick byta plats tre gånger, störde koncentrationen lite!

Det som stod på schemat idag var:
Power cleans – 3×5 på 70% av max
Push jerks – 3×5 på 60% av max jerk
Overhead squats – 3×5 på 70% av max

Bildresultat för power clean
Power cleans (styrkevändningar)

Efter uppvärmning lastade jag på 45 kg vilket är en relativt lätt vikt så det kändes stabilt och bra. Tänkte mycket på tekniken och att dra uppåt och inte utåt samt vart jag träffar stången då jag vill komma lite högre upp.
Sedan gjorde jag ett dåligt val att höja vikten med 10 kg och testa vanliga frivändningar, fick hjärnsläpp och kunde inte vända stången. Lyckades 1 gång men då blev det en power och ryggen gillade inte det. Sänkte vikten bara för att hjärnan skulle komma igång igen och då funkade det bättre igen, men helt onödigt så där fick jag lära mig en läxa.

Bildresultat för push jerk
Push jerk

35 kg på stången vilket även det kändes väldigt lätt, eller ah fram till sista setet kanske. Tycker mycket om den här övningen och en riktig bra variation till split jerk, känns lite mer skonsam för ryggen då det blir samma belastning på både sidorna jämför med split.

Bildresultat för overhead squat

Overhead squats

27,5 kg och samma här. Lättvikt men bra träning för stabilitet och teknik. Kändes mycket bra alla set.

Nu blir det lite vila och sedan tillbaka till gymmet för ett styrketräningspass, blir axlar och kanske lite mage och cardio.

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats